1.06.2017 09:10

MM-kilpailut tarjosivat maailmanluokan elämyksen ja palauttivat hiihtolajit suomalaisten sydämiin

Lahdessa järjestetyt pohjoismaisten hiihtolajien MM-kilpailut onnistuivat lähes kaikissa tavoitteissaan. Kisakävijöistä 96 prosenttia oli tyytyväisiä kokemukseensa ja tapahtuman suorat taloudelliset vaikutukset ovat yli 25 miljoonaa euroa. Niin Lahden seutu kuin hiihtolajit tavoittivat kisojen avulla valtavasti uusia asiakkaita.

Tiedot käyvät ilmi laajasta vaikuttavuustutkimuksesta, jonka on tehnyt kansainvälinen urheilumarkkinoiden tiedon välittäjä Sportcal. Tämän tason vaikuttavuustutkimus tehtiin nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ja se toimii pilottina tuleville suomalaistapahtumille. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, Lahden kaupungin, Lahti Regionin ja Suomen Olympiakomitean kanssa.

Sportcalin analyysin mukaan Lahti2017 on kansainvälisestikin arvioiden yksi parhaista kokonaisvaltaisista tapahtumista, jolla on laaja-alaiset vaikutukset Lahdelle ja koko Suomelle.

- Tapahtumia arvioidessa on yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää tutkia myös muita kuin suoria taloudellisia vaikutuksia. Lahti2017:n tapauksessa esiin nousevat mm. asiakastyytyväisyys, korkeat tavoittavuusluvut median kautta, laadukas vapaaehtoisohjelma, vastuullisuustyö, onnistuneet kumppanuudet sekä sosiaaliset vaikutukset, toteaa Sportcalin toimitusjohtaja Mike Laflin.

Sportcalin tutkimuksen mukaan 96% tapahtuman kävijöistä oli tyytyväisiä kokemukseensa.

- Teimme tietoisen valinnan muuttaa koko toimintakulttuuria. Kilpailu kuluttajien vapaa-ajasta on yhä kovempaa ja urheilutapahtumien kävijämäärät ovat olleet pitkään laskussa. Panostimme asiakastuntemukseen ja räätälöimme tapahtumakokemusta tutkimusten pohjalta. Loimme myös uudenlaisia yhteistyömalleja useiden eri sidosryhmien suuntaan. Uskomme, että paluuta vanhaan ei enää ole, toteaa Lahti2017:n pääsihteeri Janne Leskinen.

Uudistettu organisaatio onnistui järjestelyissä

Kansainvälinen hiihtoliitto on kiitellyt kisajärjestelyjä ja Lahden kaupungin luomia olosuhteita. Nykyaikaan päivitetty urheilukeskus on kansainvälisestikin ainutlaatuinen ja uudenlainen tapahtumakonsepti toimii jatkossa esimerkkinä muille kisajärjestäjille. Tapahtuman toteutuksessa yhdistyivät uudella tavalla eri alojen ammatti- ja vapaaehtoisosaaminen.

- Vapaaehtoisilla oli suuri merkitys kisojen onnistumisessa. Erityisen ilahduttavaa on, että mukaan saatiin runsaasti uusia vapaaehtoisia. Uusi toimintamalli osoittautui hyväksi ja sen pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan tulevia kisoja, sanoo Lahden Hiihtoseuran tuleva puheenjohtaja Juha Kolu.

Suuret talousvaikutukset, Lahden maine vahvistui

Lahden kaupungille ja alueelle MM-kisoilla oli suuri positiivinen merkitys niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Kaupungin maine kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjänä vahvistui. Lahti nosti sijoitustaan 17:llä sijalla Sportcalin ylläpitämällä kaupunkien välisellä ranking-listalla.

- Lahden kaupunki on pitkäjänteisesti panostanut talviurheilun edellytyksiin. Tapahtumien merkitys seudun elinvoiman vahvistamisessa ja aluetaloudessa on jatkuvasti kasvamassa. Hyvä maine tapahtumajärjestäjänä luo pohjaa tulevillekin kansainvälisille kisoille. Kaupunki on myös aktiivisesti mukana rakentamassa yhteistyötä tapahtumaosaamisen ja -liiketoiminnan viennille, kertoo Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

Tapahtuman suorat taloudelliset vaikutukset ovat yli 25 miljoonaa euroa. 60 prosenttia kisakävijöistä tuli alueen ulkopuolelta ja noin viidennes ulkomailta.

- Lahden seudun kannalta on ilahduttavaa, että tutkimuksen mukaan kolme neljästä aikoo tulla Lahteen uudestaan. Tässä on valtava mahdollisuus alueen matkailulle, iloitsee Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman.

270 tuhatta ihmistä kisatapahtumissa stadionilla ja torilla

Kisaprojektin liikevaihto oli 20,6 miljoonaa euroa ja tulos 1,6 miljoonaa euroa tappiollinen. Lipunmyynti jäi alle tavoitellun ja kustannukset nousivat joillakin osa-alueilla ennakoitua suuremmiksi.

MM-kisoihin myytiin 180 000 pääsylippua ja kokonaiskävijämäärä oli 220 000. Lisäksi Lahden torin ilmaisiin avajaisiin ja palkintojenjakoihin osallistui noin 50 000 ihmistä. Koko päivän ohjelman kattanut lippu maksoi edullisimmillaan aikuisilta 32 euroa.

- Halusimme pitää kuluttajalippujen hinnat maltillisella tasolla, jotta kisat olisivat koko kansan tapahtuma. Saamamme palautteen ja kuluttajakäyttäytymisen perusteella onnistuimme hinnoittelussa. Ennakkolipunmyynti onnistui, mutta tapahtuman aikana myytiin selvästi vähemmän lippuja, kuin tutkimukset ja kyselyt olivat ennakoineet, toteaa Leskinen.

Vastuun kisaprojektin taloudellisesta tuloksesta kantaa Suomen Hiihtoliitto.

- Joukkueidemme valmistautuminen ensi talven olympialaisiin on turvattu. Taloutemme kivijalkana ovat kymmenvuotinen mediasopimus sekä vahvat maailmancup-tapahtumamme. Hiihtourheilun uskottavuus nousi MM-kisojen ansiosta ja onnistuneet kisat antavat meille myös aiempaa selvästi paremmat lähtökohdat kumppanien hankintaan, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Kohti vastuullisempia tapahtumia

MM-kisoilla oli yhteensä lähes 50 kansainvälistä ja kotimaista kumppania, jotka osallistuivat tapahtumaelämyksen luomiseen yhdessä kisaorganisaation kanssa. Vastuullisuusteemat nousivat keskeiseen rooliin yhteistyössä eri kumppanien ja sidosryhmien kanssa.

- Olemme Stora Ensossa tyytyväisiä, että Lahden MM-kisoissa korostettiin vastuullisuutta ja saimme olla mukana toteuttamassa sitä uusiutuvien tuotteidemme avulla. Kisat toimivat hyvänä esimerkkinä tulevaisuuden tapahtumajärjestäjille haastaen heidät etsimään yhä vastuullisempia ratkaisuja, joilla voidaan vähentää yleisötapahtumien ympäristövaikutuksia, sanoo pääyhteistyökumppani Stora Enson Suomen maajohtaja Seppo Parvi.

MM-kisoihin luotiin myös kokonaan uudenlainen ei-kaupallinen kumppanimalli: yhteisökumppanit. Sen avulla suomalaiset yhteisöt ja osaajat tulivat mukaan rakentamaan kisaelämystä. Lahti2017:n yhteisökumppaneita olivat mm. Palvelualojen ammattiliitto, Seinäjoen Tangomarkkinat, Mielensäpahoittaja sekä useita urheilun lajiliittoja.

Sportcalin vaikuttavuustutkimuksessa nostetaan merkittävään rooliin myös sosiaalinen vastuu: hiihtolajeja ja MM-tapahtumaa esiteltiin laajasti uusille sukupolville. MM-kisat oli Lahden kouluissa ensimmäinen monialaisuutta korostava oppimiskokonaisuus ja avajaispäivänä tapahtumaan osallistui noin 15 000 koululaista. Yhteistyö oppilaitosten, kuten LAMK ja Salpaus, kanssa puolestaan tarjosi opiskelijoille MM-kisoihin liittyviä opinto- ja työharjoittelumahdollisuuksia. Kisoissa oli vapaaehtoistöissä noin 900 opiskelijaa.

Lue lisää