8.02.2017 17:53

Lähes 50 kumppania mukana hiihdon MM-kisoissa

Pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoissa Lahdessa on mukana lähes 50 kansainvälistä ja kotimaista kumppania. Paikallinen osaaminen pääsee tapahtumassa esiin yhdeksän päijäthämäläisen kumppanin kautta. Kokonaan uutta kansainvälisissä urheilutapahtumissa on yhteisökumppanimalli, joka tuo mukaan useat suomalaiset yhteisöt ja osaajat.

MM-kisojen kaupallisia kumppanuussopimuksia on kaikkiaan 32 sisältäen toimialoja ruokapalveluista rakentamiseen.

-Tämän mittaluokan kansainvälinen tapahtuma Suomi100 -juhlavuonna kiinnostaa selvästi yrityksiä. Olemme saaneet mukaan kattavan joukon sekä kansainvälisiä että kotimaisia yrityksiä ja vahvoja brändejä. Erityisen merkittävää on se into ja tapa, jolla kumppanimme hyödyntävät yhteistyötä, toteaa pääsihteeri Janne Leskinen.

Kisat näkyvät jo etukäteen suomalaisille kuluttajille mm. makkarapaketeissa, maitopurkeissa ja Intersportin myymälöissä. Kisalehdet tehdään yhteistyössä Ilta-Sanomien ja Etelä-Suomen Sanomien kanssa.

Vastuullisuus on tärkeässä roolissa useissa kumppanuuksissa ja Lahti2017:lle haetaan tapahtumille suunnattua Ekokompassi-sertifikaattia. Kisojen pääyhteistyökumppani Stora Enso näyttää MM-kisoissa mitä kaikkea puusta voidaan tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Stora Enson uusiutuvista materiaaleista ovat syntyneet mm. kisalaskuri, kisa-alueen portti, palkintojenjakokoroke, kahvikuppeja, kartonkiroskiksia ja kisavieraille jaettavia kannustustorvia ja liukureita.

Muita vastuullisuustekoja ovat mm. ympäristöystävällisen tuulisähkön käyttäminen ja perinteisen kisatulen polttaminen ympäristöystävällisellä biokaasulla yhteistyössä Lahti Energian kanssa. Kestävään liikkumiseen kannustetaan puolestaan yhdessä VR:n ja Lehtimäen liikenteen kanssa. Tapahtuman hiilijalanjälkeä eli kuormitusta ilmastolle tutkitaan yhdessä Lassila & Tikanojan kanssa.

Paikan päällä MM-kisojen elämysalueella kisavieraat pääsevät näkemään ja kokemaan suomalaisuuden parhaita paloja, kuten Atrian maailman suurimman pallogrillin, Parocin saunan ja Valion sprinttihaasteen. Ramirentin pisteeltä voi vuokrata itselleen retkituolin ja alueelta löytyvät myös mm. Audin autouutuudet.

VIP-vieraiden ruoat on suunnitellut kokkiolympialaisten kultaa voittanut Fazer Culinary Team ja Fazerin leipomo- ja makeistuotteita on tarjolla laajasti tapahtumassa. Yleisö pääsee myös tutustumaan nostalgiseen olueen ensimmäisten joukossa, kun Hartwall ennakkolanseeraa valikoimiin palaavan Lahden Erikois -oluen kisojen yhteydessä.

Päijäthämäläisille kumppaneille MM-kisat tarjoavat mahdollisuuden näyttää tuotteitaan ja osaamistaan myös laajalle joukolle kansainvälisiä kisavieraita ja mediaa. Paikallisia kumppaneita on mukana kaikkiaan yhdeksän: Luhta, Lahti Energia, Hartwall, Lehtimäki, Etelä-Suomen Sanomat, Vierumäki, Stopteltat, Casseli Catering ja Lahden Messut.

Yhteisökumppanit tuovat tapahtumaan ohjelmaa ja osaamista

Yhteisökumppanuus on täysin uusi, kaupallisten kumppanuuksien rinnalle rakennettu toimintatapa, jonka myötä 15 suomalaista yhteisöä ja toimijaa tulevat mukaan tekemään MM-kisoista koko kansan Juhlakisoja.

Yhteisökumppanien kanssa kisavieraille tarjotaan elämyksiä, kuten Mielensäpahoittajan metsäkatsomo, Seinäjoen Tangomarkkinoiden Monotangot, Heurekan tiedesirkus tai palveluja kuten SF Caravan ry:n karavaanarialue tai Autoliiton tiepalveluautot. Lajiliittojen kanssa on tehty yhteistä viestintää ja markkinointia.

- Uusi kumppanuusmalli on osoittautunut erittäin toimivaksi ja sitä voisi jatkossa hyödyntää laajemminkin tapahtumien järjestelyissä. Esimerkiksi urheiluväen kesken olisi hienoa päästä keskinäisestä kilpailuasetelmasta yhä enemmän yhteistyön tielle, ja siinä olemme onnistuneesti ottaneet askeleita, toteaa Leskinen.

Kuva: Janina Pitkänen

Lue lisää